Neuvostoliitosta sanottiin, että esimerkiksi ympäristölainsäädäntö oli siellä tiukkaa, mutta asiaa helpotti, että sitä ei tarvinnut aina noudattaa. Olen joskus miettinyt, onko ajattelutapa meillä niin toisenlainen, että vitsillä kannattaisi ylpeillä.
Suomessa kaavoittaminen on
tiukasti säädeltyä. Kaavoittajan tulisi arvioida valmisteltavan kaavan
ympäristövaikutukset, millä tarkoitetaan paitsi ekologisia vaikutuksia, myös esimerkiksi
vaikutuksia elinkeinoelämään ja virkistysmahdollisuuksiin.
Tapio selvitti taannoin Suomen Metsäsäätiön rahoituksella, miten kaavoitus vaikuttaa metsäelinkeinoon ja miten kaavoittajat näitä vaikutuksia arvioivat. Tulos oli, että vaikutuksia metsäalaan ei arvioida juuri koskaan kunnollisesti. Kaavoittaja ei aina edes ymmärrä, että metsäala on muutakin kuin metsätaloutta, jos sitäkään.
Jos kaavoitus rajoittaa hakkuita,
se vaikuttaa paitsi metsänomistajaan, myös metsätalouteen ja -teollisuuteen. Luulisi
olevan selvää, että kaavan vaikutukset vaikka nyt työllisyyteen pitäisi selvittää.
Elinkeinoista useinkin huolta
kantavat kuntapäättäjät eivät tästä välitä. Saako esimerkiksi
virkistysmahdollisuuksien lisäämisellä enemmän ääniä kuin muutaman työpaikan
säilyttämisellä?
Kun asiasta puhuttiin Tapion selvityksen
tiedotusseminaarissa, salissa kuului äänekäs, Lahden kaupungista tulleen
kaavoitushenkilön puuskahdus: ”Eihän tuolla tavalla saa yhtään kaavaa kannattavaksi!”
Puuskahtaja oli ehkä oikeassa.
Toisaalta, eihän laki edellytä kuin arviointia.
Arviointi ei estä kaavoittamista. Tarkoitus
on, että päättäjät tietävät, mitkä ovat kaavan vaikutukset.
Jos virkistyskaava johtaa
paikallisen sahan kaatumiseen, niin onpahan sentään työttömillä enemmän
virkistysmetsää. Mikään ei estä kaavan hyväksymistä, jos päättäjät haluavat
tätä.
Nyrkkisääntönä voi sanoa, että
kaadettu puu tuottaa metsän ulkopuolella kansantuotetta kymmenkertaisesti
metsään nähden. Tätä ei haluta ottaa huomioon, kun metsiä poistetaan
talouskäytöstä.
Ei esimerkiksi ekologisissa
kompensaatioissa ja hiilikompensaatioissa. Näin ne saadaan näyttämään
taloudellisesti järkeviltä.
Ilmastopaneeli on arvioinut, mitä
maksaa, jos metsiin luodaan hiilivarastoja hakkuita vähentämällä. Vähänhän se
maksaa, kun teollisuuden luomaa kansantuotetta ei oteta huomioon.
Onko siis ihme, jos yhteiskunnan
veronmaksukyky ei riitä siihen, mitä poliitikot valtiolta haluavat?
Ehkä työnteon kautta tulevan
lisäarvon ja veropohjan arvostus pitäisi tosissaan laskea osaksi kestävää
kehitystä. Eikä vain juhlapuheissa.
Kirjoitus on julkaistu Maaseudun
Tulevaisuus -lehdessä 12.10.2022.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti