Luontopaneeliin ei haettu eikä saatu luonnonvarojen käytön asiantuntemusta, vaikka juuri kestävä käyttö nähdään yhä useammin välttämättömäksi keinoksi luonnon monimuotoisuuden ja ihmisen eloonjäämisen kannalta.
Heti aloitettuaan ympäristö- ja
ilmastoministerinä Emma Kari (vihr.) teki sen, mitä ympäristöliike Elokapina
oli vaatinut: julisti ilmastokriisin. Se tehtiin aloittamalla säännölliset ”Ilmastokriisi-
ja luontokatoinfot”.
15. joulukuuta pidetyn ensimmäisen infon aiheena oli Suomen metsien tila ja Euroopan unionin biodiversiteettistrategian
toimeenpano.
Harvoin, jos koskaan, on
ministeriön etätiedotustilaisuuden alussa ja myös tallenteessa näytetty ”odotuskuvana”,
ennen tilaisuuden alkua, jotakin muuta kuin ministeriöön liittyvää kuvaa. Nyt ei
muuta näytettykään.
Syntyi vaikutelma, että kyseessä
ei ollutkaan ympäristöministeriön eikä Emma Karin, vaan Luontopaneelin
tiedotustilaisuus, jonka esittelysivu näkyy ruudulla yli minuutin ajan.
Mikä on tämä Luontopaneeli? Vastausta voi etsiä ympäristöministeriön tiedotteesta 21.4.2020. Se kertoo ministeriön nimittäneen ”uuden luontopaneelin koostamaan, tarkastelemaan ja erittelemään luonnon monimuotoisuutta koskevaa tieteellistä tietoa päätöksenteon tueksi”.
”Uusi” viittaa tässä paitsi uusiin jäseniin, myös uusiin tehtäviin.
Luontopaneelin pääsihteerin, ympäristöministeriön ympäristöneuvos Olli Ojalan
mukaan tavoitteena oli samanlainen rakenne kuin ilmastoasioissakin.
Kun Luontopaneeli aiemmin oli toiselta nimeltään Suomen IBPES-paneeli,
uudessa rakenteessa hallitustenväliseen luontopaneeliin (IBPES) liittyvät asiat
siirrettiin uuteen IBPES-työryhmään. Se osallistuu työhön, kun Suomen näkemyksiä kootaan
ja esitetään paneelin arviointiraportteihin. Se myös osallistuu paneelin
täysistunnoissa käsiteltävien asioiden valmisteluun.
Luontopaneelin tehtäväksi määriteltiin kotimaisen luonnon
monimuotoisuutta koskevan tieteellisen tiedon käsittely. Ilmastopaneelilla on
vastaava tehtävä ilmastoasioissa, kun taas ilmastopuolella Kansainväliseen
ilmastopaneeliin IPCC:hen liittyvistä asioista vastaa IPCC-työryhmä.
Luontopaneelille on myönnetty 355 000 euron vuotuinen rahoitus.
Hallitusohjelman mukaisesti sen asema aiotaan sementoida säätämällä siitä
valmisteilla olevassa Luonnonsuojelulaissa.
Huhtikuun 2020 tiedotteessaan ympäristöministeriö korostaa, että Luontopaneelissa on ”jäseniä monipuolisesti eri tieteenaloilta”. Mutta yksi puuttuu: luonnonvarojen käyttöön liittyvä tutkimus.
Ilmastopaneelissa, jonka
Ojala esittää Luontopaneelin esimerkkinä, kuitenkin on ilmatieteen ja
ilmastonmuutoksen lisäksi myös maatalous- ja metsätuotannon, energiantuotannon,
lainsäädännön, kansanterveyden, käyttäytymistieteiden, rakentamisen,
maantieteen, kulutuksen, liikenteen ja ympäristötalouden tutkimuksen edustus.
Jos monipuolisuudella tarkoitetaan samaa kuin YK Kestävän kehityksen
tavoitteissaan, vaikutukset elinkeinoihin pitäisi ottaa huomioon. Mutta myös
toisinpäin: elinkeinojen osallistumista monimuotoisuustyöhön pidetään yhä
tärkeämpänä. Se katsotaan usein ainoaksi tavaksi saada suojelulle kansalaisten tuki.
Hyväksi esimerkiksi käy talousmetsien luonnonhoito, joka on oleellinen
osa nykyaikaista metsänhoitoa. Maatalouden suurin monimuotoisuusongelma löytyy
perinneympäristöistä, jotka eivät säily ilman hoitoa. Monimuotoisuus heikkenee
nopeiten tunturipaljakoilla, mutta voidaanko ongelmaa korjata, jos porotalouden
tuntijoilta ei kysytä mitään? Myös vesiekosysteemien monimuotoisuusongelmat
liittyvät useimmiten luonnonvarojen käyttöön.
Luontopaneelissa tällainen ajattelu lienee hylätty, ainakin päätellen
puheenjohtaja Janne Kotiahon lausunnosta Audiomedian haastattelussa 26. tammikuuta 2021, missä
hän katsoo sen vanhentuneeksi.
Ojalan mukaan ajatus elinkeinotutkimuksen osallistamisesta on kaunis.
”Mutta reaalimaailmassa monimuotoisuustietoakin on jo niin paljon, että
resurssien kannalta tehtävä voi olla mahdoton”.
Silti Luontopaneelissa on edustettuna myös ympäristökasvatuksen,
oikeustieteen, kansantalouden ja yhteiskuntatieteiden tutkimusta.
Luontopaneelin tehtäväksi on myös asetettu politiikkasuositusten antaminen.
”Kyllä, nekin ovat mahdollisia, mutta niitä ei edellytetä eivätkä ne
ole tärkein tehtävä”, sanoo Ojala.
Silti ainakaan Luontopaneelin puheenjohtaja ei tässä roolissaan epäröi
vaatia jopa YK:ssa hyväksyttyjen periaatteiden hylkäämistä ja ilmoittaa,
paljonko Suomeen sopii metsäteollisuutta.
Ojala kuitenkin huomauttaa, että tuli Luontopaneelilta
politiikkasuosituksia tai ei, päättäjien on joka tapauksessa itse arvioitava
päätöstensä vaikutukset eikä sitä voi ulkoistaa millekään paneelille.
Luontopaneelin jäsenet valittiin pyytämällä ehdotuksia
tutkijayhteisöistä. Edellytyksiä olivat esimerkiksi tohtorin tutkinto,
aktiivinen tutkimustyö ja mahdollisuus osallistua paneelin työhön. Mitään
tieteenaloja pyynnössä ei erikseen mainittu.
Ojalan mukaan täydentäviä pyyntöjä ei tarvittu. Valinnat tehtiin
ympäristöministeriössä ja puheenjohtajan tieteelliset ansiot arvioi Suomen
Akatemia.
Luontopaneelia täydennettäessä sen edustajat ovat ottaneet kantaa mukaan
tarvittaviin tutkimusaloihin.
Kirjoitus on julkaistu Maaseudun Tulevaisuus -lehdessä 12.2.2022.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti