Kanava julkaisi viime vuoden viimeisessä numerossaan (8/2021)
Pekka Niemelän ja Leena Laihon artikkelin "Natsit panivat stopin Saksan
tehometsätaloudelle – vertasivat keskenkasvuisen puun kaatamista lapsen
surmaamiseen". Kanavaa ei julkaista verkossa, mutta kirjoitus julkaistiin 2.1.2022 myös
Suomen Kuvalehden verkkosivuilla.
Kirjoitin artikkeliin yllä olevan otsikon mukaisen vastineen,
joka julkaistiin äskettäin ilmestyneessä Kanavan numerossa 2/2022:
Emeritusprofessori Pekka Niemelä ja tohtori Leena Laiho
käsittelivät mielenkiintoisella tavalla Suomessakin paljon puhutun
luonnonläheisen metsänhoidon saksalaisia juuria. Kun kirjoitus muuten perustui
varsin vakuuttavaan lähteistöön, olisi suonut, että näin olisi ollut myös
suomalaisen metsänhoidon osalta.
Kirjoittajat samaistavat saksalaisen
”liberalistis-kapitalistisen” metsänhoidon johonkin, jota he kutsuvat ”’tehometsätaloudeksi’
puupeltoineen, monokulttuureineen ja avohakkuineen”. Toisaalta he samaistavat niin
ikään saksalaisen ”ideaalis-kansallisen” metsänhoidon ”sekametsineen,
poimintahakkuineen ja avohakkuun kieltämisineen” siihen, ”mitä nykyisin
kutsutaan ’luonnonmukaiseksi metsänhoidoksi’”.
Sekamelska on melkoinen.
Nimenomaan pohjoismaista avohakkuumetsätaloutta on ollut
tapana kutsua luonnonläheiseksi, koska se tavoittelee luonnonmetsän
rakennepiirteitä, lisää systemaattisesti lahopuuta metsissä, jäljittelee luonnontuhoja
avohakkuilla, viljelee vain kotoperäisiä puita tai käyttää luontaista uudistamista.
Luonnonmukaiseksi en ole kuullut sanottavan mitään
metsänhoidon tapaa ainakaan asiateksteissä ja se olisikin aikamoinen väite.
Eihän edes jatkuvan kasvatuksen menetelmissä tunnisteta juurikaan pohjoiseen
metsään oleellisesti kuuluvia häiriöitä, mikä ehkä onkin menetelmän suurin
heikkous.
Suomessa metsänhoidon tavoitteisiin on jo kauan kuulunut
sekametsä, myös siksi, että se on havaittu taloudellisestikin kannattavimmaksi.
Tavoitteen onnistumista voi tarkastella melkeinpä missä hyvänsä metsämaisemassa
ruskan aikaan, kun eri puulajit loistavat kukin omassa värissään.
Sanan ”tehometsätalous” kirjoittajat sentään panevat
lainausmerkkeihin, mutta eivät enää sanaa ”puupelto” ja ”monokulttuuri”. Syytä
olisi, sillä kahdella ensimmäisellä ei ole muuta kuin demagogista sisältöä eikä
kolmaskaan sovellu suomalaiseen metsään, hoidettiin sitä sitten miten hyvänsä.
Jos mikä hyvänsä yritys saisi silkkaa saamattomuuttaan
myytyä tuotannostaan vuosi vuoden jälkeen vain neljä viidesosaa, kuka sanoisi
sitä tehokkaaksi? Näin on kuitenkin metsätalouden laita.
Itse asiassa metsänhoidon taloudellisesta tuotosta
puhuvatkin nykyään eniten jatkuvan kasvatuksen kannattajat, jotka ovat
käyttäneet paljon energiaa todistaakseen menetelmän kaikissa oloissa avohakkuumetsätaloutta
kannattavammaksi. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että eri metsänkasvatustapojen
paremmuutta ei ole edes periaatteessa mahdollisuutta arvioida yleisesti, vaan
vain metsikkökohtaisesti.
Sanaa ”puupelto” taas voisi kommentoida sillä Valtakunnan
metsien inventoinneista saadulla tiedolla, että yli neljä viidestä Suomen
metsissä kasvavasta puusta on luontaisesti syntynyt, joka hehtaarilla. Kun
ihminen vielä pyrkii luomaan sekametsiä, täytyy kysyä, kuka niitä puupeltoja
sitten tekee, jos niitä kerran on.
Monokulttuureja metsissä ei tietenkään ole nähty. Eihän
metsistä viedä metsätalouden nimissä pois kuin puita eikä useimmiten niitäkään
kaikkia. Eteläsuomalaisissa yksityismetsissä keskimääräinen hakkuuaukon koko on
1,2 hehtaaria, niin että jos luonto yhdellä hehtaarilla heikkeneekin, se kyllä
myös palautuu ainakin yhtä hyvin kuin muissakin metsänhoitotavoissa – usein
unohtuu, että jos metsästä haetaan sama määrä puuta, jatkuvassa kasvatuksessa
hakkuupinta-ala on kolminkertainen avohakkuumetsätalouteen verrattuna.
Metsäalalla vastakkainasettelua ei hoitotapojen suhteen kuitenkaan
ole. Kirjoittajilta on jäänyt huomaamatta, että suurin piirtein koko metsäala
alkaen metsänomistajista ja päätyen metsäteollisuuteen ja metsäviranomaisiin
liputtaa nykyään niin sanotun vapaan metsänkasvatuksen puolesta. Tällä
tarkoitetaan, että metsänhoitotoimet valitaan ilman ideologioita, kohteena
olevan metsäalueen kasvuolosuhteiden, puuston ja metsänomistajan tarpeiden
mukaisesti. Esimerkiksi valtionmetsiä hoitava Metsähallitus käyttää talousmetsissään
yli kymmentä erilaista hakkuutapaa, joista valtaosa perustuu jatkuvaan
kasvatukseen.
Kirjoituksen lopussa kirjoittajat vertaavat – ilmeisen tosissaan
– metsän kasvatustapoja Olavi Paavolaista siteeraten jopa niin, että siinä
humanismi haastaa ahneuden.
Jos humaanisuudella tarkoitetaan ihmiskeskeisyyttä, eikö sitä
ole nimenomaan metsänomistajan nostaminen keskiöön, eivätkä byrokraattinen kieltopolitiikka
tai ulkoapäin tulevat metsäsertifointipakot?
Entä kumpi on ahneutta: sekö, että vuosikymmenten aikana tehtyjen
metsäinvestointien hedelmistä viitsitään käyttää vain osa, vai siekailemattomaan
yleistämiseen perustuva valikoiva tutkimusperustelu sen metsänkasvatuksen puolesta,
mihin liittyviä palveluita tutkijan omistama yhtiö myy?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti