Luin äskettäin hämmästyksellä Anne Applebaumin kirjan
Punainen nälkä (Siltala, 2018, suomentanut Antero Helasvuo). Kirjan varsinainen
aihe on holodomor, Stalinin ja neuvostobolševikkien aiheuttama nälänhätä ja
joukkotuho Ukrainassa vuosina 1932–34. Kirja on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 2018.
Olen toki aiemminkin lukenut holodomorista. Sen
mieleenpainuva esimerkki oli saksalaisten Namibiassa (silloiselta nimeltään Saksan Lounais-Afrikka) järjestämä kahdenkin kansan –hererot ja namat – kansanmurha.
Kansanmurhiksi luokiteltavia tekoja tekivät 1800- ja
1900-lukujen vaihteessa muutkin, esimerkiksi espanjalaiset Kuubassa ja britit Etelä-Afrikassa,
missä kohteina olivat valkoiset buurit.
Näistä kuitenkin saksalaisten toiminta Lounais-Afrikassa muistuttaa
Stalinin ratkaisua eniten. Kaikki kansanmurhaajat ovat nimittäin havainneet,
että ihmisten kiinni ottaminen ja murhaaminen on tavattoman työlästä, kallista ja
epävarmaa. Ihmisiä ei välttämättä saa kiinni, he panevat hanttiin, karkailevat
ja lisäksi toiminnasta jää jälkiä ja se aiheuttaa protesteja ulkomailla.
Espanjalaiset ja britit turvautuivat kalliisiin keskitysleireihin,
mutta saksalaiset keksivät ratkaisun kansanmurhan kalleuteen: täytyy järjestää
olot, joita ei voi paeta. Lounais-Afrikassa ratkaisu oli, että hererot ja namat
ajettiin Kalaharin autiomaahan, missä he kuolivat nälkään. Tästä kertoo myös David
Olusogan ja Casper W. Erichsenin kirja Kaiser’s holocaust (Faber & Faber,
Lontoo, 2010).
Stalinin ratkaisu oli samanlainen. Nälkää ei voi paeta, se
tavoittaa aikanaan jokaisen. Keino nälänhädän aikaansaamiseksi oli
yksinkertainen: viedään ihmisiltä kaikki syömäkelpoinen pois.
Jokaista ukrainalaista ei näinkään saatu tapettua, niin kuin
ei saatu tapettua hereroja ja namojakaan, mutta yritys oli kova. Ruoan
ottokampanjat olivat julman väkivaltaisia, jatkuvia ja kaikenkattavia. Nälästä
puolikuolleet ihmiset saattavat syödä mitä vain, mutta sekin vietiin, nahkaesineitä
myöten. Luonnollisesti ruoan hallussapito oli rikollista.
Neuvostobolševikkien organisoimasta holodomorista on kiistelty, oliko se tarkoituksellinen ja oliko se kansanmurha. Bolševikit itse ovat myöntäneet ainoastaan ruokapulan, joka olisi johtunut sääoloista – jotka tosin eivät olleet mitenkään huonot ainakaan viljasadon kannalta.
YK:n määritelmän mukaan se ei ollut kansanmurha, mikä on
luonnollista: bolševikit itse olivat muotoilemassa tuota määritelmää. He pitivät
tarkkaan huolen siitä, että heidän tekonsa eivät määritelmän piiriin lankea.
Applebaumin kirja ei kerro vain vuosista 1932–34.
Päinvastoin, se on suorastaan järisyttävä paketti siitä, kuinka venäläiset poliittisesta väristä riippumatta ovat aina pitäneet ukrainalaisia
vähäpätöisenä veljeskansanaan. Ei oikeastaan edes kansana vaan vähäpoikana, jota
isompi slaavilaisveli saa komentaa miten haluaa.
Järisyttävää tässä on, että yksikään niistä puheista, joita
Venäjän presidentti Vladimir Putin on viime vuosina ukrainalaisista viljellyt,
ei ole hänen keksimäänsä. Kaikki on sanottu aiemmin, myös väite, että
ukrainalaiset ovat natseja.
Tämähän tulee siitä, että holodomorista saattoi Ukrainassa
puhua vapaasti ennen vuotta 1991 ainoastaan natsimiehityksen aikana. Kun
kommunistivalta toisen maailmansodan lopuussa palasi, leimasta pidettiin
tarkkaa huolta.
Applebaumin kirjassa on hieno loppuhuipennus, jota
seuraavassa kommentoin.
Hänen mukaansa holodomor tuhosi Ukrainan kansan ja sen eliitin
– parhaat oppineet, kirjailijat, poliittiset johtajat, tarmokkaimmat maanviljelijät
ja esimerkiksi opettajat, luotettavimman arvion mukaan 3,9 miljoonaa ihmistä. Se
näkyy tänäänkin.
”Vielä kolme sukupolvea myöhemmin monet nykyisen Ukrainan
poliittiset ongelmat, kuten laajalle levinnyt epäluottamus valtiota kohtaan,
heikot kansalliset instituutiot ja korruptoitunut poliittinen luokka, voidaan jäljittää
suoraan tuohon… menetykseen.”
Jotta tämän ymmärtäisi, täytyy kertoa, että 1920-luku oli
aikaa, jolloin Ukraina eli kansallisen olemassaolonsa vahvimpia vuosia.
Applebaum kuvaa hyvin, kuinka bolševikit katsoivat sen olevan ainoa
mahdollisuus säilyttää neuvostovalta maassa, mutta joka suunniteltiin vain
väliaikaiseksi.
Holodomorin tainnuttama Ukraina kuitenkin nousi kuin
Feeniks-lintu 1990-luvulla. Moni arvio sanoo, että lopullisesti Ukrainan kansan
ja kansallistunteen hitsasi yhteen paradoksaalisesti Putinin hyökkäys Ukrainaan
24.2.2022.
Mutta, kirjoittaa Applebaum, ”vuonna 1933 ne miehet ja
naiset, jotka olisivat voineet johtaa maata, heidän mahdollisessa
vaikutuspiirissään olleet ihmiset ja ne, joihin nämä vuorostaan olisivat
voineet vaikuttaa, poistettiin yhtäkkiä näyttämöltä. Heidän tilalleen tulleet on
säikytetty hiljaisiksi ja kuuliaisiksi, opetettu olemaan varuillaan,
harkitsevia, huolissaan.”
”Valtiosta tuli pelättävä eikä ihailtava asia… Ukrainan
poliittinen passiivisuus, korruption suvaitseminen ja yleinen epäluulo jopa
demokraattisen valtion laitoksia kohtaan – koko nykyisen Ukrainan politiikan
sairaalloinen tila juontaa juurensa vuodesta 1933.”
Tämä oli se perinne, minkä ukrainalaiset halusivat lopettaa Maidan-mielenosoituksillaan
vuonna 2013.
Applebaum kirjoittaa: ”Jälkensä jätti myös nälänhätää
seurannut venäläistäminen. Johtuen SNTL:n järjestelmällisestä Ukrainan
kulttuurin ja muistin tuhoamisesta monet venäläiset eivät kohdelleet Ukrainaa erillisenä
kansakuntana jolla oli erillinen historiansa. Monet eurooppalaiset ovat vain
hämärästi”, siis ennen Putinin sotaa, ”tietoisia koko Ukrainan olemassaolosta.”
”Ukrainan tämänhetkiset kieliriidat ovat myös 1930-luvun
peruja”, kirjoittaa Applebaum. ”Paradoksaalisesti Stalin lujitti ukrainan
kielen ja Ukrainan kansallisen identiteetin välistä sidosta yrittäessään tuhota
ne molemmat. Sen seurauksena kieliriidat heijastavat vielä nykyisinkin syvempiä
identiteettikiistoja. Ukraina on läpeensä kaksikielinen maa.”
Kumpikin kieliryhmä valittaa säännöllisesti syrjinnästä. Kun
venäjä tunnustettiin viralliseksi kieleksi useissa maakunnissa vuonna 2012,
siitä seurasi mellakoita. Vuonna 2014 hallitus yritti kumota päätöksen, mutta
vaikka hanke peruttiin nopeasti, yritystä käytettiin tekosyynä sodalle.
Venäjän painostus on kuitenkin lujittanut ukrainan asemaa.
Vuonna 2005 alle puolet ukrainalaisista käytti sitä pääasiallisena kielenään,
mutta kymmenen vuotta myöhemmin osuus oli jo kaksi kolmasosaa.
Paitsi äärimmäistä väkivaltaa, venäläiset alistivat Ukrainaa
myös käyttämällä ”myrkyllisiä ja vihamielisiä propagandan muotoja”.
”Holodomoria edelsi vuosikymmenen ajan sellainen, mitä
nykyisin sanottaisiin… ’vihapuheeksi’, kieli joka määritti jotkut ihmiset
’lojaaleiksi’ neuvostokansalaisiksi ja toiset ’vihollisiksi’, kulakeiksi,
etuoikeutetuksi luokaksi, joka täytyi hävittää tien raivaamiseksi kansan
vallankumoukselle.”
Kulakeilla tarkoitettiin aluksi paremmin toimeentulevia
tilallisia. Mutta, kuten Applebaum osoittaa, hyvin nopeasti määritelmä laajeni
kaikkiin tilallisiin, sitten muihinkin yrittäjiin ja lopulta kaikkiin, jotka
ovat eri mieltä bolševikkien kanssa.
”Tuo ideologinen kieli antoi luvan niiden miesten ja naisten
käyttäytymiselle, jotka… takavarikovat ruoan nälkiintyneiltä perheiltä… Se
varusti heidät myös moraalisen ja poliittisen oikeutuksen tunteella. Hyvin
harvat… tunsivat jälkeenpäin syyllisyyttä: heidät oli taivutettu uskomaan, että
kuolevat talonpojat olivat ’kansanvihollisia’, vaarallisia rikollisia, jotka
oli eliminoitava.”
Applebaum jatkaa: ”Kahdeksankymmentä vuotta myöhemmin
Venäjän FSB… jatkaa vastustajiensa demonisointia propagandan ja harhatiedon
avulla. Vihapuheen luonne ja muoto Ukrainassa on muuttunut, mutta sen
käyttäjien aikeet eivät. Kuten ennenkin, Kreml käyttää kieltä asettaakseen
ihmiset toisiaan vastaan, luodakseen ensimmäisen ja toisen luokan kansalaisia, hajottaakseen
ja eksyttääkseen.”
Putinin puheessa Applebaum kuulee kaiun samasta Ukrainan
pelosta kuin Stalinillakin oli. ”Tai pikemminkin hänen pelostaan
levottomuuksien leviämisestä Ukrainasta Venäjälle.”
”Stalin puhui pakonomaisesti otteen heltiämisestä Ukrainassa
ja puolalaisten tai muiden ulkomaalaisten juonista kumota valta maassa. Hän
tiesi, että… ukrainalainen nationalismi oli sähköistävä voima, joka kykeni haastamaan
bolševismin ja jopa tuhoamaan sen. Suvereeni Ukraina voisi pilata
neuvostohankkeen paitsi jättämällä SNTL:n ilman viljaa, myös riistämällä siltä
oikeutuksen.”
Ja, päättelee Applebaum, vuonna 1991 Ukraina teki juuri sen,
mitä Kremlissä pelättiin. Tie jatkui johdonmukaisesti, etappeinaan
assosiaatiosopimus Euroopan unionin kanssa, Maidan ja lopulta Putinin sodat.
”Kuten vuonna 1932, kun Stalin kertoi Kaganovitšille, että
Ukrainan ’menettäminen’ oli hänen huolistaan suurin, nykyinen Venäjän hallitus
uskoo, että suvereeni, demokraattinen, vakaa Ukraina kulttuurin ja kaupan
sitein muuhun Eurooppaan kiinnittyneenä, on uhka Venäjän johtajien eduille.”
Venäläiset saattaisivat kysyä, miksi ei meilläkin. Maidan
vuonna 2014 oli Venäjän johdon pahin painajainen.
”Niin kuin vuonna 1932 myös alituinen puhe ’sodasta’ (siis
ennen ’erityisoperaatiota’, HM) ja ’vihollisesta’ on edelleenkin
käyttökelpoista Venäjän johtajille, jotka eivät pysty selittämään paikalleen jähmettynyttä
elintasoa tai perustella omia etuoikeuksiaan, rikkauttaan ja valtaansa.”
Huolimatta Venäjän massiivisista iskuista Ukraina ei kuitenkaan ole kuollut. Stalin epäonnistui, vaikka yksi sukupolvi murhattiin ja toista yritetään. Edes muistia Stalin ei onnistunut tuhoamaan, sillä sitäkin alettiin koota 1990-luvulla, ennen kuin kaikki holodomorin kokeneet olivat kuolleet ja seuraavan tuhon uhrit siihen vielä pystyivät.