Tämä Luftjotain on nimittäin siitä erikoinen firma, että kun
se lentää akselivallasta toiseen ja välilasku on yhdellä sen päälentokentistä,
se säännönmukaisesti hukkaa vaihtomatkustajien matkatavarat. Näin kävi
meillekin matkallamme Helsingistä Frankfurtin kautta Malagaan.
No, eihän siinä mitään. Joku sanoisi, että se on nykyaikaa. Sen sijaan siinä, miten Lufthaffe pyrkii korjaamaan tekemänsä virheen, on kaikuja menneiltä ajoilta.
Hansastadt Lufthösellyksen uhrille tulee sähköposti, jossa on linkki. Saadakseen Lufthöseltäjien haltuunsa ottamat matkatavarat takaisin itselleen uhrin on täytettävä linkin takaa avautuva lomake.
Lomake on mielenkiintoinen sekoitus turhien tietojen
kysymistä, kolmannen asteen kuulustelua ja äärimmäisiä teknisiä hankaluuksia.
Matkatoverini yritti täyttää lomakkeen matkapuhelimella. Hän
lähetti lomakkeen puolen tunnin kiroilun jälkeen, turhaan. Se vain ei
onnistunut, mutta kuka kuvittelee, että se olisi kerrottu. Asia selvisi vasta
kun kysyin, että tuliko sinulle ilmoitusta onnistuneesta lähetyksestä. Ei
tullut.
Lomakkeessa kysytään kaikenlaista sellaista, minkä kaiken järjen mukaan pitäisi olla Lufthaffen tiedossa, kuten matkustajan täydellinen nimi, matkareitti, syntymäaika, ties mitä.
Osan näistä lomake osaa tarjota
itsekin, mutta ehei, niitä ei pidä mennä hyväksymään, sillä niihin on
piilotettu pirullinen kompastus, erikoismerkkejä, esimerkiksi risti (siis tavallinen +) etunimien väliin. Jos sen sinne jätät, ohjelma huutaa
loppupäässä naama punaisena, että EI ERIKOISMERKKEJÄ, ERIKOISMERKIT ON
POISTETTAVA.
Siis ristit pois, kaikenlaiset.
Sitten kysytään osoitteita. Vaaditaan osoite määränpäässä,
mikä on luonnollista, mutta sitten vaaditaan kotiosoite ja vakinainen osoite
määränpäässä, siis mikä ihme sekin on? Ja sitten vielä kysytään, että mihin
näistä kolmesta osoitteesta matkalaukku pitäisi toimittaa.
Miksiköhän ei voisi kysyä vain tuota viimeistä, että minne
toimitamme laukun. On hirveä arvonta, että mitä vastaisi kohtaan ”vakinainen
osoite määränpäässä”, kun sitä ei ole, mutta kohta on täytettävä, koska ohjelma
ilmoittaa, että KAIKKI KOHDAT ON TÄYTETTÄVÄ.
No, laitan siihen se
n väliaikaisen osoitteen, jolloin syyllistyn valehteluun, mikä on autoritäärisen kulttuurin (sanoinko riittävän kauniisti) keino hallita ihmisiä: kun ihminen pakotetaan valehtelemaan, hänet saadaan tarvittaessa aina kiinni.
Sitten kysytään, kauanko aiot viipyä osoitteessa, jonne
laukku pitäisi toimittaa. Jostain syystä ei kysytä, mikä on matkasuunnitelma
sen jälkeen (sitähän voisi perustellakin), kenen kanssa matkustat, millaisessa
suhteessa olet matkakumppaneihisi, oletko aviossa, onko matkakumppanisi
puolisosi ja jos ei ole niin miksei ja kuka hän sitten on ja niin edelleen.
Lufthössöllä on vielä kehittämisen varaa.
Ja aina kun on täyttänyt väärin, pitää palata alkuun ja
täyttää aivan kaikki kohdat kokonaan uudestaan. Ja taas kerran, EI
ERIKOISMERKKEJÄ, ERIKOISMERKIT ON POISTETTAVA ja KAIKKI KOHDAT ON TÄYTETTÄVÄ.
Lomaketta täyttäessä tulee todella syyllinen olo, mikä
lienee tarkoitus. Kuten tunnettua, syyllisiä voi olla vain yksi, ja jos minä
tunnen syyllisyyttä, en varmaankaan syyllistä Lufthassaajaa.
Mihin olisin syyllinen? Tietenkin siihen, että matkustin Lufthussella, Tai ehkä se olisi vielä ollut hyväksyttävissä, mutta että matkatavaroiden
kanssa.
Mainittakoon, että paluumatkalla matkatavaroita ei hukattu.
Se luultavimmin johtui myötätuulesta, jonka turvin pääsimme Frankfurtiin ennen
aikojamme, ja jostakin teknisestä kommelluksesta (en uskalla edes kuvitella),
joka viivästytti lähtöämme Frankfurtista Helsinkiin.
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Varsinkin kun tietää, minkä
lentoyhtiön koneeseen en enää kuunaan astu. Mahdollisuus tulla syylliseksi jo
ennen tutkintaa, kun syyllinen on tutkija, ei kiinnosta. Mieluummin otan vaikka
muutaman tunnin pidemmän vaihtoehdon.
Eräs näkymä Lufthöseltäjien lentokoneesta.