Suomen ympäristökeskus julkaisi kesäkuun lopussa tiedotteen ympäristömainontaa koskevasta tutkimuksestaan. Sen tarkoitus oli kartoittaa, millaisia mainosten ympäristöväitteet ovat ja selvittää, miten mainoksista saisi parempia.
Aihe on tärkeä ja tulos merkittävä:
yli puolessa mainoksista oli moitittavaa.
Jatkon kannalta olisi saatu parempaa,
jos ohjausryhmässä olisi ollut esimerkiksi mainostoimistojen, eikä vain viranomaisten
edustus. Kun ei ollut, jopa alalla kristallinkirkasta perusasiaa, kuka päättää mainoksen
sisällön, jouduttiin pohtimaan.
Mainoksen sisällön päättää aina mainostaja,
ei parjattu ”mainosmies”. Mainostoimisto on asiantuntija, mikä on tutkimuksessa
tunnistettukin, kun siellä sanotaan, että toimistojen asiantuntemusta pitäisi
lisätä.
Mutta tällä ei ole merkitystä, jos
mainostaja kuitenkin päättää toisin. Ja sen se usein myös tekee – kokemusta on,
pöydän molemmilta puolin.
Sitä, mitä mainoksessa sanotaan, pitäisi katsoa kampanjan kokonaisuuden ja tavoitteiden kautta. Usein vaaditaan, että ”olisi pitänyt kertoa myös tämä”, mutta lähes yhtä usein näin ei voi tehdä.
Mainoksen tarkoitus ei ole olla
dokumentti, vaan lähettää tavoitteellinen viesti. Sille täytyy riittää, että se
kertoo harhaanjohtamattoman väitteen, joka kuitenkin saa jäädä osatotuudeksi.
Yksi yleisimmistä ”luvattomista”
väitteistä on sanoa tuotetta ekologiseksi. Kaikilla tuotteilla on kuitenkin myös
negatiivisia vaikutuksia. Voi sanoa vain, että se on ekologinen verrattuna
johonkin muuhun, jos sen pystyy osoittamaan.
Syken hankkeessa on noteerattu esimerkiksi
Mainonnan eettinen neuvosto, joka rutiininomaisesti arvioi mainoksia
kanteluiden pohjalta. Mutta sen mahdollisuuksia toimia osaratkaisuna ei ole havaittu.
Johtopäätöksissä sanotaan, että epäasiallisten
ympäristöväittämien kitkemiseen on olemassa hyviä keinoja. Niitä ei kuitenkaan tunnu
löytyvän kuin kovista sanktioista.
Johtopäätöksiä riivaa asenteellisuus.
Kysytään esimerkiksi, miten ”haitallisten tuotteiden” mainonnasta päästäisiin
eroon, ikään kuin olisi selvää, mikä tuote on haitallinen.
Haitallisuuden arvioinnissa teksti
ylistää EU:n komission ympäristöjalanjälkimetodia, joka kuulemma tarjoaa hyvän menetelmän
tuotteiden ympäristövaikutusten arvioimiseksi.
Näin se ei tee,
sillä se ottaa huomioon vain yhden tuotteen negatiiviset vaikutukset. Kuitenkin
juuri positiiviset vaikutukset, vaikkapa toisen, haitallisemman tuotteen
korvaaminen, ovat usein ympäristötyön tavoite.
Jos niitä ei oteta huomioon, mitä
järkeä koko arvioinnissa edes on?
Kirjoitus on julkaistu Maaseudun Tulevaisuus -lehdessä 1.9.2022.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti